الفن نيوز

أمير المصري عن الأفلام المشاركة في المهرجان.. “الأفلام القصيرة كانت أقوي من الحاجات التانية”

يواصل مهرجان القاهرة السنيمائي فعاليات حفل الختام اليوم بحضور عدد كبير من نجوم الفن منهم النجمة ليلى علوي، إلهام شاهين، نيكول سابا، ساندي، هاجر الشرنوبي، يسرا، ناهد السباعي، طارق الأبياري، أمير المصري وغيرهم.

وخلال فعاليات المهرجان إلتقت قناة dmc بالفنان أمير المصري الذي تحدث عن فيامة الأخير “هاشتاج جوزني” مع مايان السيد، حيث قال: “أنا كنت عايز أعمل الفيلم ده عشان الناس تتبسط لإنه في روح إيجابية، وردود أفعال الناس كانت حلوه جدًا وأنا بحب الكوميديا والرومانسية”.

وأكمل:”أنا كمان هبقى موجود في سنيما يوم الجمعة القادمة هتفرج على الفيلم مع الجمهور”.وأستكمل حديثه قائلًا:”المهرجان السنادي شيك جدًا وحاسس الناس كلها اللي جاية حابين السنيما وأنا بحب الناس اللي بتحترم الفن”.

وتابع:”أنا أتفرجت على 4 أفلام قصيرة وكانو حلوين جدًا، وحاسس إن الأفلام المصرية القصيرة اللي شاركت السنادي كانت أقوى من الحاجات التانية”.أما عن وجهة نظرة في التطور الذي حدث في السنيما المصرية في الفترات الأخيرة قال: “في تطور جدًا وإحنا مش محتاجين دعم مادي قد ما محتاجين سيناريو كويس ومظبوط”.

أما عن فكرة البطولة مع مايان السيد وهل كان خايف من الخطوة دي ولالا قال: “أنا ماخوفتش خالص، أنا شاركت في بطولة في بريطانيا وكنت بطل في فيلم اسمه المحارب العربي فـ قولت ليه معملش كده في بلدي”.وتابع: “السيناريو والفكرة كانوا عاجبني جدًا فـ حسيت إن ده الوقت المناسب ليا، واتبسط بالشغل مع مايان جدًا لإن إحنا صحاب من قبل كده والكيمياء بينا بالفعل موجودة”.

ويذكر أن اليوم حفل ختام مهرجان القاهرة السنيمائي بدورته الـ ٤٤ برئاسة الفنان حسين فهمي والذي قد بدأت فعالياته يوم ١٣ نوفمبر وخلال الفعاليات تم عرض الكثير من الأفلام العربية والأجنبية ومجموعة من الأفلام الوثائقية والمرممة.

وقد شهد مهرجان القاهرة السينمائي حضور عدد كبير من النجوم، ومن أبرزهم: إلهام شاهين، ليلى علوي، أحمد حاتم، كريم قاسم، حازم إيهاب، هاجر الشرنوبي، محمود حميدة، مادلين طبر”، وعدد آخر.يعد مهرجان القاهرة السينمائي الدولي هو أحد وأهم وأعرق المهرجانات الفنية، والذي يضم عدد كبير من الجنسيات، ويتولى رئاسة هذه الدورة الـ 44، الفنان القدير حسين فهمي.

اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات
error: Content is protected !!