الفن نيوزفن

صبا مبارك: “بقرأ في العلوم الإنسانية عامةً مش بس الحاجات اللي ليها علاقة بشغلنا”

أطلت الفنانة صبا مبارك على جمهورها، خلال حلقة الأمس من برنامج صاحبة السعادة مع الإعلامية والفنانة القديرة إسعاد يونس.

حيث كشفت صبا عن بعض الأشياء، التي تفعلها بعيدًا عن التمثيل، ومنها السفر، وكذلك علاقتها بالطعام واللهجات التي تجيد التحدث بها.

كما تطرقت للحديث عن العديد من الأشياء، كان من بينها حبها للقراءة والمجالات، التي تقرأ فيها، ومدى أهمية القراءة بالنسبة للممثل.

صبا مبارك: “بحب أقرأ كتير ودي متعة بالنسبة لي”

وقالت صبا: “بحب أقرأ كتير، ودي متعة بالنسبة لي، بقرأ في حاجات مختلفة عن بعض، مش بس بقرأ أدب ورواية، وحاجات اللي ليها علاقة بشغلنا بالذات”.

وأردفت: “بقرأ علم نفس كتير أوي، بقرأ سياسة، بقرأ علوم إنسانية عامةً، بالنسبة لي، دي حاجة مثيرة للاهتمام جدًا، بحب الحاجات دي أوي”.

العلوم الإنسانية بتخليك تشوف البشر بشكل مختلف

وأكملت صبا: “لأني بحس إنها بتخليك تشوف البشر بشكل مختلف، تقدر تقرأ الناس، اللي قدامك، من غير ما تسطحهم، بس بتقرأهم بشكل أسهل”.

وأضافت: “ودي كلها حاجات بنختزنها ونستعملها في التمثيل، هي مابتجيش بزرار، بس من غير ماتحس بتلاقيها، لما أنت تيجي تمثل”.

بخصص جزء من تحضير الدور لأنا هرد فعل إزاي

وتابعت صبا: “زائد إني لما أقعد مع الناس بجد بسمعهم، وبجد ببص لهم، لما حد بيكلمني بسمعه بجد، وبحس إن ده جزء من أهمية الممثل”.

وأشارت: “على طول إحنا لما بنحضر لدور، فيه جزء كبير من الممثلين بيفكر هو هيعمل إيه، أنا فيه جزء كبير بخصصه لأنا هشوف إيه من اللي قدامي”.

وأتمت صبا: “وهرد فعل إزاي، بحب أسمع وأرد فعل كويس، فلما بتسمع بجد بترد فعل حلو أوي، فيبقى أنت واللي معاك بتلعبوا، ودي حاجة حلوة”.

انطلاقة صبا مبارك في مصر

وجاءت انطلاقة صبا مبارك في مصر، عندما خاضت أولى تجاربها في الدراما المصرية، من خلال شخصية عساكر بمسلسل نسيم الروح بالماراثون الرمضاني لعام 2008.

وقد شاركت في بطولته إلى جانب مجموعة مميزة من الفنانين، ومنهم مصطفى شعبان، أيمن زيدان، نيللي كريم، شيرين، شيري عادل، تأليف يسري الجندي، إخراج دكتور سمير سيف وإنتاج إستوديوهات الجابري.

دخول صبا مبارك السينما المصرية

دخلت صبا مبارك السينما المصرية، عندما تقاسمت بطولة فيلم بنتين من مصر مع الفنانة زينة، في عام 2010، وهو من إخراج محمد أمين.

وناقش الفيلم عدد من القضايا الهامة، التي تخص المرأة في مصر، من بينها تأخر سن الزواج، وذلك من خلال فتاتين تجمعهما علاقة صداقة قوية.

آخر أعمال صبا مبارك

يذكر أن آخر أعمال الفنانة صبا مبارك مسلسل سوتس بالعربي مع الفنانين آسر ياسين وأحمد داوود، ومسلسل توبة مع الفنانين عمرو سعد وماجد المصري.

اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات
error: Content is protected !!