متخبيش وشك

نتائج ومخاطر تجميل البشرة بالليزر مع دكتور “كرم علام”

تحدث لنا الدكتور “كرم علام” أستاذ جراحة التجميل بكلية الطب، عن نتائج ومخاطر الليزر التجميلي، وهل إذا كان هو حل سحري لمشاكل البشرة، وعن أنواع الليزر التجميلي.

إيه هو الليزر التجميلي؟
الليزر في التجميل هو إجراء تجميلي غير جراحي، يتم باستخدام شعاع مركز من الضوء (الليزر) على الجلد أو البشرة، بهدف تغيير خصائصها وعلاج مشاكلها.

هل الليزر حل سحري لكل مشاكل الجلد؟
الليزر أداة مهمة جدا من أدوات دكتور التجميل لحل مشاكل كتير من مشكلات الجلد، سواء كانت الحلول دي باستخدام الليزر لوحده أو كجزء من بروتوكول علاجي مع حاجات تانية زي الدهانات والحقن والتدخلات الجراحية. لكن ضروري جدا مناقشة الطبيب المعالج باستفاضة عن دور الليزر في حالتك تحديدا ومدي فعاليته وامكانية التحسن للوصول لتوقعات منطقية لانه في نهاية المطاف تقنية علاجية مهما كانت نتائجها عظيمة لكنها مش سحر قادر علي فعل المستحيل.

هل الليزر بديل للعمليات الجراحية؟
في بعض الحالات البسيطة ممكن يكون استخدام الليزر إزالة زوائد جلدية وسنط أو تحسين شكل ندبات جلدية وغيرها بديل مناسب للجراحة لكن في الغالب استخدامات الليزر مختلفة عن دواعي الجراحة وأحيانًا يكون مطلوب استخدام الأتنين، وبالتالي الفحص المناسب والنقاش مع الطبيب هي اللي تحدد أفضل علاج لكل حالة علي حدة.

في حاجة اسمها خياطة بالليزر؟
مفيش حاجة في الواقع العملي حتي الان اسمها خياطة بالليزر، الخياطة اجراء جراحي باستخدام الخيط، والليزر اجراء غير جراحي يعمل علي تحسين شكل الجلد ومالوش حتي الان أي دور في قفل الجروح.

الليزر دا نوع واحد لكل المشكلات ولا أنواع كتير؟
الليزر أنواع كتير بتختلف حسب المادة المنتجة لشعاع الليزر والمستهدف في خلايا الجسم (الشعر، الندبات، التصبغات، الوحمات الدموية، التجاعيد الخ)، ويفضل طبعا ان كل واحد حابب يعمل ليزر يقرا شوية ان حالته ودور الليزر في علاجها وأنواع الليزر المناسبة له قبل ما يبدا في العلاج بالليزر.

هل الليزر مناسب لنوع بشرتي؟ وهل هو الحل المناسب لمشكلتي؟
درجات لون البشرة مختلفة وممكن الدرجات الفاتحة تستجيب بشكل أفضل لأنواع من الليزر تختلف عن الدرجات الأغمق، أو ان أنواع معينة تؤدي الي مضاعفات في درجات معينة من البشرة الملونة، وغير كدة كمان المشكلة الجلدية نفسها زي الندبات مثلا مكانها وعمقها ومساحتها والفترة الزمنية اللي مرت علي وجودها في الجلد ممكن تغير اختيارات الطبيب المعالج بين أنواع الليزر أو إضافةً اجراء اضافي مع الليزر.

هل الليزر أمان مطلق ولا له مشكلات ومخاطر؟
الليزر اجراء عالي الأمان لكنه مش بدون أي أعراض جانبية أو مخاطر، من ضمن المضاعفات المحتملة الإحمرار والهرش والتورم والألم وظهور الحبوب والبثور والعدوي الميكروبية وتغير لون الجلد (تصبغات أو فقدان اللون) والتليف وتكون ندبات، ومعظمها مضاعفات يمكن منعها وتحاشيها بالتقييم المناسب واستخدام الجهاز المناسب والمعايير المناسبة للحالة من خلال اختيار الطبيب الكفء.

ازاي آخد قرار العلاج بالليزر؟
القرار بيتاخد عادة بعد عرض مشكلتك علي الطبيب الثقة ومناقشة الحلول المختلفة، وفي حال اذا كان الليزر هو الحل لازم تتأكد من قدرتك علي الإلتزام بالتعليمات الطبية قبل وبعد الجلسات والإنتظام في الجلسات لحين الوصول للنتيجة المستهدفة والمرجوة.

اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات
جميع الحقوق محفوظة لـ مجلة هافن HAVEN Magazine
Powered by HAVEN Magazine
error: Content is protected !!