حوارات

أسامة الهادي لـ هافن: المخرج هاني كمال أداني حرية التصرف في دوري.. ومعتقدش التمثيل هيأثر على مشواري بالغناء”

✍️مها صابر راشد

●أنا ويوسف إبراهيم ويوسف الكدواني مازلنا نتقابل 

●كل ردود الأفعال للمسلسل كانت متوقعة

●قبل بداية التصوير أستاذ هاني كمال أعطاني الكثير من التوجيهات 

●أعرف أستاذ صبري فواز قبل مشاركتي بالمسلسل معاه

●معتقدش مشواري بالغناء هيأثر على مشواري الفني

أسامة الهادي شاب متعدد المواهب مغني وممثل صاعد أشتهر بأول أعماله الغنائية بغنائه بإعلان “دايمًا نكون مع بعض”، بدأ بأول عمل درامي له خلال مشاركته بمسلسل “الأب الروحي”، وشارك بعدة ورش تمثيل، ويعتبر تركيزة الأكبر في الغناء. 

فـ هو فنان صاعد استطاع أن يخطف الأنظار ويحقق نجاحًا كبيرًا وأشادات كثيرة من قبل الجمهور خلال الفترة الماضية بدوره في مسلسل “وبينا ميعاد”.

وبعد دوره في مسلسل “وبينا ميعاد” حرصت مجلة هافن أن تتواصل معه لـ تجرى معه حوار خاص بعد نجاح دوره.

حديثنا عن تعليقات الجمهور على شخصيتك في مسلسل “وبينا ميعاد؟

مبسوط جدًا بكل ردود الأفعال بشخصية طاهر على كل المنصات وردود الأفعال في الشارع لما بقابل أي شخص، كنت متوقع كل الردود دي لـ المسلسل بصراحة أنها تبقى بالحجم ده على شخصية طاهر. 

حدثنا عن علاقتك بالفنان يوسف الكدواني و الفنان يوسف إبراهيم؟

أنا ويوسف الكدواني ويوسف إبراهيم بعد ما انتهينا من التصوير علاقتنا أصبحت علاقة أخوات وأكتر كمان، مازلنا بنتقابل كل يومين مرة بنلعب بلاي ستيشن يعني حقيقي المسلسل خلق ما بينا عيلة جميلة وكان ظاهر في المسلسل، وطبعا له علاقة بتوجيهات أستاذ هاني كمال وبعد كده   بقينا صحاب. 

حدثنا عن توجيهات المخرج هاني كمال لك في لوكيشن التصوير ؟

الأستاذ هاني كمال من ناحية شخصية طاهر أعطاني توجيهات كثير، ومن الأول كلمني قبل ما نبدأ تصوير وبعد ما قرأت الورق، قالي على توجيهات معينة، ودي كانت توجيهات كل حاجة، قالي عليها وأعطاني حرية التصرف فيها، ودي كانت الخطوط العريضة وكانت حركة ذكية جدًا وكانت في محلها، لأن أنا اتجهت علي توجيهاته وكنت بخلق حاجات جديدة من وحي التوجيهات دي.

حدثنا عن علاقتك بالفنان صبري فواز؟

أستاذ صبري فواز أعرفه من زمان، أنا كنت بغني وأنا صغير في باند وهو شاعر مهم كان كاتب قصيدة وأنا لحنتها وغنيتها عندي في الباند، ومن هنا بدأنا نعرف بعض وانبسط جدًا لما عرفت أني في المسلسل معاه وفي الحقيقة هو بيفيدني بطريقة محدش يتوقعها أداني من خبرته كثير وثقة كبيرة وحاجات علشان اتعلمها، أحتاج أشتغل سنين أو أخد بالي منها حتى كان الأستاذ صبري فواز محتضنا خلال المسلسل. 

حدثنا عن تجربتك بالتمثيل وهل دا هياثر على مشوارك الفني؟

معتقدش أن مشواري الغنائي هيتأثر بالتمثيل، بالعكس أنا بشوفها هما الاتنين بيكملو بعض خصوصًا أن دور طاهر في غناء أو تمثيل، أنا بس محتاج أركز مش التمثيل هيأخدني من الغناء، هو أنا أوقات بيبقي في تقصير من ناحيتي، أنا بس خططي إن أرجع تاني أنزل تاني وأعمل حفلات والأمور ترجع في ثوبها الصحيح. 

شايف أن تجربتك في مسلسل “وبينا ميعاد” نقلة فنية كبيرة في حياتك الفنية؟

أتمنى ودي حاجة طبعًا يحددها الملتقى والجمهور والقائمين علي الصناعة أنا مبسوط أن عملت اللي عليا ذاكرت كويس وحاولت أعطي أكثر ما عندي وإحنا بنجيب وربنا يكتب الخير، وأتمنى الأمور ترجع زي ما كانت وأرجع تاني أغني وأنزل البومات وأرجع أمثل في الحاجة اللي بحبها زي المواضيع اللي فيها رسائل. 

من وجهة نظرك كفنان شايف أي اللي محتاجه شباب اليوم للصعود؟

أنا هتكلم عن تجربتي الشخصية أن الفرصة بتيجي والناس بتبقى مشغولة ومش بيأخدوا بالهم أنهم جاهزين ليها أنا لو بأيدي هنصح أنك تشتغل طول الوقت على موهبتك اللي عندك أشتغل على الشغلانة اللي خايف تشتغلها، أتعلم اقرأ شوف فيديوهات أنزل جرب روح ورش جرب علشان الفرصة بتيجي فجأة علشان لما تيجي تبقى أنت جاهز عكس ما تفضل قاعد عاوز تخلق فرصة هل أنت جاهز؟!، الشباب من استعجالها بتهتم أنهم يعملو الحاجة وخلاص مش بتعمل صح. 

جميع الحقوق محفوظة لـ مجلة هافن HAVEN Magazine
Powered by Mohamed Hamed
error: Content is protected !!