الفن نيوزفن

برامج رمضان 2023.. أبرز المعلومات الدينية في الحلقة الأولى من برنامج “رميم” لمصطفى حسني

✍️ هدير أشرف

✍🏻هدير أشرف

برنامج رميم لإعادة بناء كل ما انهدم منا في رحلة حياتنا، يحرص كل مُتابعي ومُحبي الداعية مصطفى حسني على متابعة برنامجه في رمضان من كل عام، وبعد طرح البرومو الرسمي لبرنامج “رميم” على قناة ONE بدأ المتابعين في التساؤل حول مواعيد عرضه.

https://www.instagram.com/reel/CqITp_yKXBi/?igshid=OGRjNzg3M2Y=

وبعد طول انتظار من مُحبي مصطفى حسني تم عرض الحلقة الأولى من البرنامج بعنوان “يُحيى العظام وهى رميم” اليوم الخميس 23 مارس تزامنًا مع بداية شهر رمضان المبارك.


وتضمنت الحلقة الأولى من برنامج “رميم” الكثير من المعلومات الدينية، ورصدت مجلة هاڤن أبرز المعلومات الدينية التي تضمنتها الحلقة الأولى من “رميم”.

_ بدأ الداعية مصطفى حسني الحلقة قائلًا: المخلوقات كلها واحد لأن الخالق واحد، والتفاحة دي فيها مني ومنك شكلها حلو من بعيد ويمكن يكون طعمها زي العسل لكن التفاحة دي مهدوم منها حتة والحتة اللي اتهدمت منها وأتكسرت دي من فترة بيخش منها للتفاحة كل الأذى، كل واحد فينا عنده حتة اتكسرت في حدث مر بيه في حياته واتهدم حتة من شخصيته والهدم ده سر معاناته ولو تعامل مع حد بالكسرة اللي فيه ممكن يدفعه ثمن هو مش له ذنب فيه، السر أنك تحاول تعرف إيه اللي أتكسر فيك وتحاول تعالج رميمك عشان تكمل الحياة بسلام وكل اللي حواليك يعيشوا معاك في سلام.

رميمك يؤذيك أنت وغيرك:

-عقلك الباطن بيفضل هو مخزن المعلومات والتجارب اللي بتعدي بها، والعقل يخزن علاقتك المهدومة بالسعي، والأجزاء المهدومة اللي مريت بها دي اسمها “رميم”، وربنا سبحانه وتعالى قال في سورة “يس” “يُحيى العظام وهى رميم”.

-الأجزاء المهدومة منك دي عاملة زي الشرخ اللي بينزف عليك وبينزف كمان على ناس هتتعامل معاهم مش ليهم ذنب.

-ربنا لما أتكلم عن رحلة حياة الإنسان قال إنها عبارة عن مشاعر ومواقف إما تبقى خير وإما تبقى شر والمواقف دي إسمها البلاء، ونقص النتائج بعد رحلة سعى طويلة ممكن يخليك ترضى بما قسم الله أو تفقد ويتهدم ثقتك في رحلة السعي فتطلع بعد هذا البلاء إما مبني وشخصيتك بتكبر أو حتت من شخصيتك اتهدت وأصبحت رميم.

-تذكية النفس من الوظيفة الثانية للأنباء من الوظائف اللي جاء عشانها الأنبياء، هناك أربع أجزاء عند الإنسان تسمى الأجزاء المهدومة وهو بيحاول يرمم هذه الأجزاء المهدومة، وأنت المسئول عن طريقة ترميم من هدم في شخصيتك.

-أربع أشياء الإنسان مُعرض إنهم يتهدوا منه في رحلة حياته

1/ نظرتك لنفسك
2/ عقيدتك في ربك
3/ جدوى تمسسك بمبادئك
4/ طريقة إدارتك للعلاقات

والمدد ده هو الرميم اللي هنقف ونتحمل مسؤولية نفسنا ونعيد بناء وترميم اللي أتهد مننا.

-الله قادر على ترميم ما أنهدم منك، استعانتك لربنا في كل خطواتك السهل والصعب، زي ما ربنا سبحانه وتعالى خلقنا أسوياء وزرع فينا القدرات والمدد من عنده وكسرتنا الحياة وبعض الأشخاص والمواقف الله قادر على إعادة بناء ما أنهدم منا عشان نعيش عيشه سوية ونقدم على الله يوم القيامة بقلب سليم.

-وفي نهاية الحلقة كل شرخ شرخته الحياة والأشخاص والمواقف في الإنسان قادر الله على ترميمه، فهى رحلة هنأخذ فيها بالأسباب ونتعلم العلوم الحديثة مع العلوم الشرعية الشريفة، لكن أهم ما في الرحلة يارب الإستعانة بالمُحيى على إحياء وإعادة وبناء ما أنهدم منا بإذن الله.

برنامج “رميم”:

يُقدم الداعية مصطفى حسني برنامج “رميم” في رمضان هذا العام 2023، ويتحدث خلال البرنامج عن الإنسان وكيفية التصرف في أمور حياته، وترميم الروح من المواقف الصعبة التي تواجه الإنسان في حياته، ويعد الداعية مصطفى حسني الأكثر تأثيرًا في شباب مصر، وكل عام في رمضان يشارك ببرنامج مختلف وفكرة دينية جديدة، وبجانب برنامج “رميم” يحرص الداعية مصطفى حسني على نشر الأدعية والوصفات الرمضانية يوميًا خلال شهر رمضان الكريم، وأيضًا “خاطرة الفجر” يوميًا في تمام الساعة 3:30 فجرًا.

مواعيد عرض برنامج “رميم”:

يُعرض برنامج “رميم” للداعية مصطفى حسني يوميًا في رمضان على قناة ON، في تمام الساعة 5:30 المغرب، والإعادة الساعة 4:30 فجرًا و12:30 ظهر اليوم التالي.

جميع الحقوق محفوظة لـ مجلة هافن HAVEN Magazine
Powered by Mohamed Hamed
error: Content is protected !!