حواراتفن

دنيا عظيم لـ هافن.. شخصيتي في حضرة العمدة بعيدة عن شخصيتي الحقيقية وتجربتي في سره الباتع رائعة وليا الفخر بمشاركتي بهذه الملحمة

تشارك الفنانة دنيا عظيم بمسلسل حضره العمدة بالموسم الرمضاني لهذا العام، استطاعت دنيا التركيز علي حلمها رغم رفض أهلها للفن، إلا أنها لديها إصرار على تحقيق حلمها بالوسط الفني، دنيا تخرجت من كلية إعلام التحقت بالعديد من الورش داخل مصر وخارجها، وكانت بداية دنيا بمسلسل خيانه عهد مع الفنانه يسرا.

وكانت لمجله هافن حوارًا خاصًا معها للكشف عن دورها، ومن رشحها لذلك العمل الدرامي، وتحكي تفاصيل بدايتها بالوسط الفني.

حدثينا عن نفسك من هي دنيا عظيم.

أنا أساسًا خريجه كلية إعلام ولكن كان نفسي من وأنا صغيرة أدخل معهد فنون مسرحية، من وأنا طفلة بحب اللعب بشرايط الفيديو عمر ما كنت بحب لعب الأطفال اتعلقت بـ أفلام عاطف الطيب وأفلام يوسف شاهين بالرغم إن ماكنش في كتير حد بيفهمها، بس دي بالنسبة لي كانت الحياة، أول ما عملت فيس بوك عملت سيرش على مخرج مسلسل سوق العصر، لأن المسلسل ده كنت بحبه أوي أستاذ هاني إسماعيل، كنت في أولى ثانوي واتواصلت معاه، وبالرغم من رفض أهلي دخولي للوسط شاركت في عمل ولاد السيدة، ورحمة الله عليه كان بيخلي تصويري وقت المدرسة، لأني كنت هتجنن وأمثل والموضوع اتقفل نهائي بعد كده، واهتميت بدراستي تاني، وأنا بحضر للماجستير بعد ما أخدت البكالوريوس وبشتغل في مكتب إعلامي وإنتاجي (اتحاد منتجين العرب)، غيرت حياتي رأسًا على عقب قدمت في ورشة النقابة، ومن بعدها دخلت المعهد العالي للفنون المسرحية وأخدت ورش مع العديد من دكاترة التمثيل والإخراج في جامعة مالتيباي ومعمار سنان في إسطنبول، وكانت البداية من خلال مسلسل خيانه عهد مع العظيمة يسرا.

حدثينا عن شخصيتك وما الذي جذبك لتجسيد هذا الشخصية؟

أنا شخصيتي بعيدة تمامًا عن سامية، لأن سامية حادة جدًا وقوية على جوزها وحرباية، بس غلبانة جوزها بخيل عليها في الفلوس والمشاعر، أنا بقى كـ دنيا شخصية مرحة ومبحبش رغي الستات بتاع سامية، ومتيهألي لو اتجوزت مش هبقي قوية علي جوزي بالعكس أنا بتصالح بسرعة أوي.

اللي جذبني للدور أن ممكن، من خلال الحدة والقوة هتظهر كوميديا الموقف اللي تضحك الناس، وده السبب الرئيسي اللي أنا بحبه في التمثيل إن الواجب على الممثل يقدم شيء من المتعة والترفيه لدى المشاهد مع رسالة إيجابية، ممكن تخلي المشاهد هيطلع بمعلومة بطريقة مُبسطة.

من رشحك للعمل بمسلسل حضرة العمدة؟

تم ترشيحي من خلال شركه الإنتاج وأستاذ عادل أديب المخرج.

وما رأيك في التعاون مع المخرج عادل أديب؟

بجد هو لو كان بإيدي كنت أشتغلت معاه من وقت فيلم هستريا، بس وقتها حاولت كتير أتواصل معاه، بس كنت طفله جدًا، وحاولت أتواصل معاه أيام مسلسل اسمه مكان في القصر، كنت وقتها صغيرة في السن، ولما كبرت والتحقت بورش تمثيل بإسطنبول عرفت وقتها أن الأستاذ عادل أديب في إسطنبول بيعمل مسلسل بربروس، لكن اتواصلت مع شركه إنتاج وقتها كان بيحضر لمسلسل نقل عام، وبعد تواصلي معاهم كانوا انتهوا من تصوير المسلسل، ولكن تم اختياري بمسلسل حضره العمدة.

وما رأيك في التعاون مع فريق عمل المسلسل حضرة العمده خلف الكواليس؟

أنا حاسة بأننا موجودين باللوكيشن بره مصر، بالرغم إننا موجودين بريف مصري، لكن أستاذ عادل أديب شخص سهل وبسيط دارس الشخصيات جدًا، اللوكيشن هادي مافيش صوت عالي هو شخصية جميلة وأتمنى إن أشتغل معاه تاني.

كل الحب اللي ما بيني وبين فريق العمل السبب فيه شركة الانتاج، كلنا أخدنا ورشة مع مبارك وحقيقي هو شخص جميل جدًا، كلنا قلبنا علي قلب بعض كلنا بنساعد بعض، أنا اتعرفت على ناس وقت التصوير، والبنات اللي مختارنهم من معهد الفنون المسرحية بقينا صحاب.

هل لديكي أعمال أخرى بجانب مسلسل حضرة العمدة؟

لدي عمل بجانب مسلسل حضرة العمدة، وهو مسلسل سره الباتع مع الأستاذ خالد يوسف، وحقيقي تجربه رائعه وليا الفخر إني في هذه الملحمة.

هل لديكي أعمال علي خشبه المسرح؟

شاركت علي خشبه المسرح بالمعهد في مشاريع كتير، من ضمنهم مسرحية السلعة، كيفك يا وطن.

وشاركت زمان علي خشبه مسرح المركز الثقافي الإيطالي بالزمالك.

ما هي الأعمال التي شاركتي بها حتي الآن منذ دخولك الفن؟

مسلسل( خيانه عهد) دور هالة الفاشونيستا بطولة يسرا للمخرج سامح عبد العزيز تأليف أحمد عادل وإنتاج العدل جروب، ومسلسل ( حرب أهلية) بطولة يسرا للمخرج سامح عبد العزيز تأليف احمد عادل إنتاج العدل جروب، ومسلسل (فاتن امل حربي) دور الشيخة أسماء، ومسلسل إلا أنا للمخرج محمود كامل حكاية أمر شخصي، ومسلسل اللعبة للمخرج معتز التوني دور رباب الكوافيرة، وفيلم ثانية واحدة دور صفية للمخرج أكرم فريد، ومسلسل القاتل الذي أحبني للمخرج المبدع استاذ عمرو عابدين دور نرمين، ومزاد الشر لكمال ابو رية إخراج ممدوح زكي في دور ميادة، العديد من المسرحيات علي خشبة المعهد العالي للفنون المسرحية.

وما رأيك في كواليس التصوير مع الفنانة روبي؟

كانت أول مره أشوف روبي في مسلسل حضرة العمدة شخصية مرحة جدًا ومتمكنة جدًا، متواضعة بتعامل كل الناس بحب.

اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات
error: Content is protected !!