الفن نيوز

هجوم ضاري على “بوسي شلبي” بعد تعليقها على أبطال فيلم “ريش”

كتبت: ابتسام السيد عبد الغفار

وجه الفنان حسني شتا رسالة للمذيعة بوسي شلبي، عبر حسابه الشخصي على موقع التدوينات القصيرة تويتر قائلًا: “كفاية عك وقرف بقي وعنصرية وعنجهيه، مذيعة ايه وإعلامية ايه بس، ايه العبث اللي احنا فيه ده ، بوسي هانم انتي فعلًا مينفعش تكوني ولا تحلمي تكوني مذيعة لسبب واحد انك معدومة الإنسانية”. 

وكانت قد تعرضت المذيعة بوسي شلبي لهجوم من الفنانين والجمهور بسبب جملة قالتها بتلقائية، حيث أثناء لقائها مع أبطال فيلم “ريش” الحاصل على جوائز عالمية والذي يعرض في مهرجان الجونة السينمائي، عبرت عن رأيها عن الفيلم قائلة: “أنا بقول عمر غير مصير ناس في الفيلم دة وفتح باب رزق لعيلة من المنيا مكنتش تقدر توصل للمكان اللي احنا فيه”. 

ورأى الكثير أن هذه الجملة تحمل العنصرية، وأقام الفنانون هجومًا عليها عبر حساباتهم الشخصية على منصات التواصل الإجتماعي.

وقال الفنان محمد عبد العظيم عبر حسابه الشخصي على “فيسبوك”: “سنة 2018 كنت لابس بدلة شيك من btm ب3000 جنيه عليها تخفيض كبير، وكنت مستحمي وحالق دقني وواحد من ابطال الفيلم والهانم رفضت تعمل لقاء معايا علشان متعرفش مين ده ولما قالولها ده من أبطال الفيلم بصتلي من فوق لتحت وقالت لا برضو”. 

والفنانة سارة نخلة التي عبرت عن رأيها من خلال صفحتها الشخصية على موقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك” وقالت: “الله يرحمه، بس لغاية اللحظة دي بتشتغلي على حسه، بجد الله يرحمه لو شافك بتتعاملي ازاي كان أول واحد هاجمك”. 

وتابعت قائلة: “متنمرة قليلة الأدب والإعلام برئ من مذيعة زيك مش عارفة بتشتغل ايه وليه، لا شكل ولا منطق ولا ذوق ومكروهة، في قلة أدب بتحصل ولو كانت واحدة جديدة طالعة كنتو كلكو عملتوا عليها حفلة بس طبعًا دي لا محدش يقدر يقولها حاجة عشان وراها شلة مشغلاها”.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

جميع الحقوق محفوظة لـ مجلة هافن HAVEN Magazine
Powered by Mohamed Hamed
error: Content is protected !!