حواراتفن

هنا جاد: كواليس “يوتيرن” قائمة على الحب وسعيدة بالتعاون مع آسر ياسين في “سوتس بالعربي”

هنا جاد” فنانة مصرية شابة، لفتت انتباه الجمهور إليها منذ أول ظهور لها، استطاعت خلال مسيرتها الفنية القصيرة إن تحتل مكانة كبيرة لدى الجمهور.

شاركت هنا في العديد من الأعمال ومنها: “الكابوس، نصيبي وقسمتك، عشم ابليس، اختفاء، قابيل، وكل ما نفترق، فيلم بتوقيت القاهرة”.

وتشارك “هنا” في الموسم الرمضاني 2022م، من خلال مشاركتها في مسلسل “يوتيرن” بطولة النجمة “ريهام حجاج” ومن إخراج سامح عبد العزيز، كما تشارك في بطولة مسلسل “سوتس بالعربي” بطولة آسر ياسين.

وكان لمجلة هافن حوار خاص مع الفنانة “هنا جاد

في البداية.. كيف تم ترشيحك لدور “نور”؟

اترشحت في بداية العمل، عن طريق “ريهام حجاج” بعد تعاونا معًا العام الماضي في مسلسل وكل ما نفترق، رشحتني للمؤلف أيمن والمخرج سامح عبد العزيز ومن هنا بدأ تعاوني معاهم في المسلسل.

وكيف كانت أجواء تصوير مسلسل “يوتيرن”؟

من أحلى الأجواء، إحنا كلنا صحاب أوي طول الوقت هزار وبندعم بعض جدًا، في المشاهد علاقتنا حلوة أوي ببعض كبار وصغيرين؛ لأن إحنا في أجيال مختلفة في المسلسل كلها علاقة قائمة على الحب الحمدلله مافيش أي مشاكل.

حدثينا عن تعاونك للمرة الثانية مع الفنانة “ريهام حجاج”؟

المرة الأولى تم ترشيحي لمسلسل “وكل ما نفترق” عن طريق أوديشن، المرة الثانية تم ترشيحي لمسلسل “يوتيرن” عن طريق ريهام، بتربطني بيها علاقة صداقة جميلة جدًا، هي من أكتر الناس اللذيذة اللي أنا قابلتهم، بتشجع كل اللي شغالين معاها، بتحرص على شكلهم وأدوارهم، بتتفرج وبتشجع جدًا جدًا، الصراحة بحب الشغل معاها أوي، رشحتني للمسلسل ودي كانت لافتة جميلة أوي منها.

كيف كانت تجربتك في التمثيل مع المخرج “سامح عبد العزيز”؟

أول تعاون بيني وبين الأستاذ “سامح عبد العزيز” اتبسطت بالتعاون معه أوي، مخرج من الناس القليلين أوي اللي دمهم خفيف، بيدي تشجيع رهيب حتى لو أول مرة تشتغلي معاها، ماحستش خالص بالخوف أو الرهبة إن أنا شغالة مع مخرج جديد، مشجع ليا طول الوقت، حبيت الشغل معاه أوي، مخرج مختلف وشاطر جدًا، عنده روح وعنده طريقته الخاصة تمامًا.

ماذا عن ردود الفعل حول دور “نور” في مسلسل “يوتيرن” حتى الآن؟

كلها إيجابية جدًا، ولسه الناس مستنية تشوف أكتر عن الدور، حبين اوي بساطتها وأنها طول الوقت وشها مفضوح وباين اللي جواها أوي.

حدثينا عن مشاركتك في مسلسل “سوتس بالعربي” ودور “نادية”؟

عن طريق “خالد صفوت” كاستنج دايركتور، والمخرج عصام عبد الحميد.

بقدم دور “نادية” واحدة من أصحاب القضايا الموجودين في المسلسل، مديرة مصنع وعندها دعوة قضائية ضد صاحب المصنع العنصري تجاه المرأة في مجال العمل.

وكيف كانت كواليس تصوير مسلسل “سوتس بالعربي” وتعاونك مع الفنان “آسر ياسين”؟

كانت مريحة جدًا، اتبسطت أوي بالشغل مع آسر ياسين وهو بجد من الناس الجميلة أوي ، مشجع ومتعاون جدًا وبيقدم نصائح حلوة جدًا وبيدعم أي حد بيشتغل جديد.

هل هناك شخصية معينة تتمني تقديمها؟

أتمنى أقدم أي شخصية جديدة ومختلفة عني، شخصية تكون مركبة، أقدر أقدمها بطريقتي، أقدم أدوار بلهجات مختلفة.

فنان/ة تتمني العمل معهم؟

كتير جدًا من الفنانات أتمنى التعاون معاهم.. أتمنى أتعاون مع الفنانة “منى زكي” لأني بحبها أوي على المستوى والإنساني والشخصي، وممثل “محمد فراج، أحمد عز، أحمد السقا، محمد رمضان بحبه أوي وأحب أشتغل معاه”.

في النهاية.. هل تحبي أن توجهي رسالة لشخص ما؟

أحب أوجه رسالة للجمهور: “رمضان كريم وكل سنة وأنتم طيبين.. بتمنى دور نور يعجبكم ودور نادية”.

اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات
error: Content is protected !!