الفن نيوز

جمال سليمان: “وافقت على مسلسل مين قال عشان شوفت فيه علاقتي بـ ابني”

أوضح الفنان جمال سليمان عن الأسباب الذي جعلته يوافق على دوره في مسلسل “مين قال” الذي تم عرضه في رمضان الماضي 2022.

وذلك بالتزامن مع حلوله كـ ضيف مع أسرة المسلسل على برنامج “يحدث في مصر” المذاع عبر فضائية “إم بي سي مصر” مع الإعلامي شريف عامر.

وقال خلال اللقاء: “أنا وافقت على الدور عشان حبيته وكمان لأنه معاصر جدًا، والحقيقة وأنا بقرأه لقيت نفسي كـ أب في شخصية جلال وكتير من الحوارات والصراعات بين جلال وشريف موجودة بيني وبين ابني وبين كل صحابي وأولادهم”.

وتابع: ” على الرغم بساطة المسلسل هو موضوع حساس وفكرته خطيرة جدًا، والمعايير في العالم الي في الأجيال السابقة الي كانت بديهيات مبقتش كدة بالنسبة للجيل ده”.

كما أنه كشف أن تجسيد الأدوار العادية النمطية أصعب من تجسيد الأدوار المركبة أو الغريبة وقال نصًا :” الأسهل للممثل أنه يعمل شخصية غريبة لأنها مميزه مش موجوده كتير إنما الشئ الصعب أنه يعمل شخصية بتشوفها في كل مكان زي دكتور أو مهندس أو موظف”.

وأضاف: “وعشان يطلع الدور صح لازم نشتغل على العواطف والمشاعر والمواقف، ازاي بيسمع وازاي بيغضب وازاي بيحزن وازاي بيقدر يمسك نفسه وازاي مبيقدرش، حاجات كتير”.

يذكر أن مسلسل “مين قال” من بطولة جمال سليمان، أحمد داش، إلهام صفي الدين، نادين، ديانا هشام، أميرة أديب ونخبة كبيرة من النجوم الشباب ومن إخراج نادين خان.

اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات
error: Content is protected !!