✍️تسنيم أيمن
لفت نظري أنك استخدمت لغة الجسد بشكل قوي ومؤثر، وخاصة “الإيماءة المتعالية”
،هل كانت هذه النتيجة لتمارين معينة أو طريقة خاصة حضرت بها للدور؟
“لا، ده حصل في وقت واحنا كنا بنرتجل، وأصلًا حصل في وقت المشهد نفسه. هو حب يخليها برده كان في مشهد بيوشوشني بيقول لي”عايزك تلعب”، أنا عايزه يتضايق في المشهد، اعمل أي حاجة.
فلما بخش أكلم حد وأعمل له كده “الإيماءة باليد وفيها تعالي”. هو مكانش عارف إني هقعده تاني.
هو أصلاً المفروض يطلع شوية وبعدين يرجع تاني، لا أقعد، اللي هو أنت اللي بتحركه كده كأنه “Puppet” “دمية” .
بالنسبة للموسيقى؟
“أه، كلارك هو أصلاً “Universal Music”، حب الفيلم وحب “نكاش” (المخرج) “Naqqash” كان له تأثير كبير. فهو بيبعت “Letters”، “رسائل للمغنيين”: “أنا بحب شغلك قوي وكذا، أنا هعمل فيلم وحابب الأغنية دي ويمكن أخدها بربع السعر”، وبيافقوا احنا فعلًا كنا محظوظين إن احنا معانا “كلارك” و Universal Music”.
شخصية إيدن، إزاي قدرت تلاقيها؟
“أنا كونراد، أصلاً “Movement Coach”، “المدرب الشخصي المتخصص بالحركات.” وكان أسمراني من أفريقيا، وواحد من بنجلاديش، وواحد من باكستان، وواحد مصري. كلنا بنواجه حاجات مختلفة عن بعض وصعوبات. فكنا بنتكلم على الحاجات دي سوا، ومن هنا كنا بنعرف إحنا عايزين نوصل لإيه كشخصية إيدن و” Eden”، وشخصية كونراد و” Conrad”.
بعد كده، من البروفا دي ومن “discussions” “المحادثات المتعلقة بموضوع الكاركتر”، كان في نقطة واحدة مهمة: أنا كنت حابب أبقى جزء حلم وجزء حقيقة، جزء في خياله وجزء حد بيشتغل في الفاشون وناجح.”