حوارات

أحمد صبري لهاڤن: “سعيد جدًا بمشاركتي بمسلسل حضرة العمدة”

مها صابر راشد

إنضم هذا العام الممثل الشاب أحمد صبري بالموسم الرمضاني، واستطاع أحمد لفت نظر الجمهور له من خلال تجسيد شخصية سليمان بمسلسل حضرة العمدة، الذي يُعرض حاليًا بقناة الحياة.

يعتبر مسلسل حضرة العمدة أول عمل درامي يشارك به أحمد صبري.

وتواصلت معه مجلة هافن لمعرفه تفاصيل أكثر عن شخصيته بالمسلسل ومن الذي رشحه لذلك العمل.

أول حديث أحمد عن بدايته الفنية، وتحدث قائلًا: أنا أحمد صبري عوضين طالب في أكاديمية الفنون من المنصورة، لكن أقيم في القاهرة منذ سبع سنوات وبدأت مسرح 2017 بدخولي أكاديمية الفنون وتعتبر بدايتي في الدراما 2023، بمسلسل حضرة العمدة.

استكمل كلامه: “بقدم شخصية سليمان عتمان شيحة وهو من أسرة فقيرة غير راضي عن حياته وهو في خلاف دائم مع والده بسبب رفضه لفكرة الهجرة وباقي قصة سليمان هتشوفوها في المسلسل.

أضاف: “أداء الشخصية كانت الصعوبات ضعيفة وسهل كسرها ببعض المذاكرة والإحتكاك بشخصية حقيقية بتواجه نفس الظروف وده سهلي كتير في معايشة الشخصية.

أردف: “رشحني للشخصيه المنتج أستاذ ريمون مقار وأحب أوجه ليه كل الشكر والحب على ثقته ودعمه المستمر سواء ليا أو لباقي الوجوة الجديدة اللي هتشوفوها في المسلسل ومبروك ياريس علي النجاح اللي بيحصل ولسه هيحصل، إن شاء الله”.

اضاف عن فريق عمل حضرة العمدة قائلًا: “تقدرى تقولي إننا مش فريق لكن أسرة بتحب وتخاف على بعض وأنا كنت سعيد جدا معاهم وأتمنى نتقابل في أعمال تانية”.

استكمل كلامه عن الفنان مصطفي حشيش قائلًا: “يعتبر دكتور مصطفي حشيش من الفنانين المحترمين إللي قابلتهم وأنا بشكره جدًا على إحتوائه ليا وإنه حسسني فعلًا إنه أبويا قبل ما نقف قدام الكاميرا، و إتعلمت منه كتير جدًا شكرًا د.مصطفي حشيش

وأيضًا أحب أوجه الشكر لدكتورة هايدي عبد الخالق وإللي كانت بتأدي دور أمي حنينة وشاطرة جدًا ولكن إتعلمت منها كتير.

أستكمل كلامه عن المخرج عادل أديب قائلًا : “عادل أديب متعة الشغل معاه مش بتخلص ومن خلال التواضع والأدب والحب إللي بيتعامل بيه مع الكاست كله بيعرف يخليك تحب الشغل وإنت بتعمله ده غير إهتمامه الشديد وتشجيعه لكل الوجوه الجديدة ودائما كان بيطمنا سواء أنا أو باقي الزملاء وأنا بشكره جدا على كل الحب اللي قدمهولنا وكل إللي إتعلمناه منه”.

وقال: “لدي أعمال لكن خارج الموسم الرمضاني قدام نتكلم عنها إن شاء الله”.

أردف: “الفنانة روبي إنسانة جميلة ومتواضعة ودائما مركزة في شغلها.

اختتم كلامه: “أتمنى الفترة اللي جاية يجمعني عمل مع الفنان ماجد الكدواني”.

جميع الحقوق محفوظة لـ مجلة هافن HAVEN Magazine
Powered by Mohamed Hamed
error: Content is protected !!