الفن نيوز

دينا فؤاد ل dmc.. “ردود الأفعال على الأفلام المصرية قوية جدًا”

توافد عدد كبير من النجوم على الريد كاربت، خلال فعاليات ختام مهرجان القاهرة السنيمائي الدولي بدورته الـ 44 برئاسة الفنان حسين فهمي.

إلتقت واحدة من أهم القنوات التي تهتم بتغطية المهرجان بشكل مستمر وهى قناة dmc، بالفنانة دينا فؤاد.

وصرحت دينا لـ dmc عن أكثر الأفلام التي نالت إعجابها خلال فعاليات المهرجان، حيث قالت:”أنا للأسف كنت بصور ماعرفتش أحضر أفلام بس تابعت ردود الأفعال بالذات على الأفلام المصرية”.

وتحدثت عن فيلم ١٩ب قائلة:” مبسوطة إن فيلم ١٩ ب ناقش قضية الرفق بالحيوانات، لأن في الفترة الأخيرة حصلت كذا حادثة بسبب كلاب الشوارع، والناس على السوشيال ميديا كانت بتهاجم الموضوع ده وبتطالب بالرفق بالحيوان”.

وأيضًا تحدثت عن أهمية الندوات والورش داخل فعاليات المهرجام للسنيما المصرية قائلة:”ده مهم جدًا لينا كفنانين وموهوبين”.

وأكملت: “بالذات لما يجي مخرجين مهمين وعالميين مهرجان القاهر يعملوا ده بشكل محترف فـ أكيد دي خطوة مهمة جدًا، وأنا لو ماكنش عندي تصوير كنت أتمني أجي احضر الورش دي لأني أكيد كنت هستفاد”.

وإستكملت حديثها وأعلنت عن تحضيراتها للفترة المقبلة حيث قالت:”بخصوص رمضان لسه بس جالي ترشيحات، وأنا حاليًا بصور مسلسل 15 حلقة أوف سيزون اسمه جروب الماميز”.

وتابعت:”المسلسل بيناقش المشاكل اللي بتحصل جوه المدارس بتاعت الأطفال، ويشارك معايا البطولة عدد كبير من الفنانين منهم خالد سليم، إنتصار، وحجاج عبد العظيم وإخراج أحمد صالح”.

وأضافت: “المسلسلات اللي خارج السيزون بقيت بتتشاف أكتر والموضوع ده مستمر بقاله كذا سنة، بالذات إن المسلسل بعد مابيخلص من التليفزيون بيتعرض على منصات فـ ده بيساعد أنه يتشاف أكتر”.

وجاوبت على سؤال كيف تقوم باختيار أعمالها في رمضان حيث قالت:”لازم تكون الحاجة مختلفة عن اللي قدمته قبل كده ويكون نجاحها أكبر”.

وأكملت: “أخر عمل قدمته أن قدرية والحمدلله نجح جدًا فـ لو مجاليس حاجه تحطني على نفس مستوى قدرية أو أعلى مش هختار الدور ده”.

وأضافت: “صناع العمل حاجة مهمة جدًا ولو هما مش ناس محترفة وهايديروا الموضوع بشكل قوي مش هشتغل فيه”.

نبذة عن مهرجان القاهرة السنيمائي

وقد بدأت فعاليات مهرجان القاهرة السنيمائي في دورته الـ 44 برئاسة الفنان حسين فهمي يوم 13 نوفمبر الجاري وانتهت اليوم، وخلال الفعاليات تم عرض الكثير من الأفلام العربية والأجنبية ومجموعة من الأفلام الوثائقية والمرممة.

وطوال الـ ١٠ أيام شهدنا توافد الجمهور والفنانين على فعاليات المهرجان من ندوات لأفلام، ف قد عرض حوالي 108 فيلم من دول مختلفة حول العالم.

أبرز النجوم الذين حضروا فعاليات المهرجان

وقد شهد مهرجان القاهرة السينمائي حضور عدد كبير من النجوم، ومن أبرزهم:” إلهام شاهين، ليلى علوي، أحمد حاتم، كريم قاسم، حازم إيهاب، هاجر الشرنوبي، محمود حميدة، مادلين طبر”، وعدد آخر.

يعد مهرجان القاهرة السينمائي الدولي هو أحد وأهم وأعرق المهرجانات الفنية، والذي يضم عدد كبير من الجنسيات، ويتولى رئاسة هذه الدورة الـ 44، الفنان القدير حسين فهمي.

اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات اطلب برنامج ويبو للمدارس والجامعات
error: Content is protected !!